فرآیند خرید در دست مشتری است و بازاریابان اگر میخواهند در میان دریایی از برندها و تبلیغکنندگان توجه آنها را جلب کنند، باید تجربیات هدفمند و شخصیسازی شده را برای مردم ایجاد کنند. وقتی بازاریابان درک جامعی از خریدار ایده آل خود داشته باشند، می توانند تصمیمات آگاهانه تری در مورد رسانه، پیام رسانی و زمان بندی بگیرند. بیایید نگاهی بیندازیم به اینکه مخاطب هدف دقیقاً چیست و مراحلی را که میتوانید برای یافتن مخاطب خود انجام دهید:
مخاطب هدف چیست؟
مخاطب هدف شما به گروه خاصی از مصرفکنندگان اشاره دارد که احتمالاً محصول یا خدمات شما را میخواهند، و بنابراین، گروهی از افرادی که باید کمپینهای تبلیغاتی شما را ببینند. مخاطب هدف ممکن است بر اساس سن، جنسیت، درآمد، مکان، علایق یا تعداد بیشماری از عوامل دیگر دیکته شود.
سالانه 37 میلیارد دلار صرف تبلیغات از طریق تبلیغاتی که مخاطب هدف را جذب نمی کنند، هدر می رود. برای اطلاعات بیشتر، کاغذ سفید ما، زباله در تبلیغات را دانلود کنید. فقط 5 ثانیه طول می کشد.
بسته به چیزی که می فروشید، مخاطبان هدف شما ممکن است خاص یا گسترده تر باشند. به عنوان مثال، اگر شما فروشنده کفش بودید، مخاطبان هدف شما گسترده بود، زیرا مردان، زنان و کودکان همگی کفش می پوشند. از سوی دیگر، شاید شما به طور خاص کفش های دویدن با عملکرد بالا را بفروشید. در این صورت، مخاطبان مورد نظر شما، ورزشکاران نخبه بین سنین 20 تا 40 سال خواهند بود که به دویدن ابراز علاقه کرده اند یا در یک ماراتن شرکت کرده اند. در هر صورت، مهم است که مخاطبان هدف خود را تعریف و تقسیم بندی کنید تا پیام های خلاقانه ای را که با آنها طنین انداز می شود، مشخص کنید و کانال هایی را که آنها ترجیح می دهند مشخص کنید.
نمونه هایی از یک مخاطب هدف
مخاطبان هدف حول گروه خاصی از افراد متمرکز می شوند. این افراد می توانند مرد، زن، نوجوان یا کودک باشند. آنها عموماً علایق مشترکی مانند خواندن، دویدن یا فوتبال دارند. پرسوناها میتوانند به تبلیغکنندگان کمک کنند تا عناوین مجلات یا انتشارات صنعتی مرتبط را بررسی کنند.
مزایای شناخت مخاطب هدف
به عنوان یک بازاریاب، درک مخاطبان هدف شما حیاتی است. این اطلاعات هر طرح و استراتژی بازاریابی را که اجرا می کنید را مشخص می کند. پخش یک تبلیغ در طول Super Bowl ممکن است راهی عالی برای دیده شدن توسط افراد زیادی به نظر برسد، اما همچنین گران است. علاوه بر این، تنها یک چهارم بینندگان واقعاً به محصول شما علاقه مند هستند. دانستن اینکه مخاطب هدف شما یک نشریه خاص را میخواند یا نمایش خاصی را تماشا میکند به این معنی است که تبلیغات شما توسط افراد کمتری، اما افراد مناسب دیده میشود. برای مثال اگر کفشهای دویدن میفروشید، تبلیغات در مجلات دویدن ممکن است مناسبتر برای مخاطبان هدف شما باشد. انتخاب رسانه مناسب برای دستیابی به ROI بازاریابی در تلاش های شما ضروری است.
علاوه بر افزایش ROI، درک بازار هدف به شما امکان می دهد روابط برقرار کنید و با مصرف کنندگان ارتباط بهتری برقرار کنید. میتوانید خلاقیتی ایجاد کنید که با شخصیتهای خاصی صحبت میکند، و مارکهایی را توسعه دهید که با علایق و ارزشهای کسانی که احتمال خرید محصول را دارند، مطابقت داشته باشد. این امر به ویژه در زمانی که مصرف کنندگان انتظار دارند هر تبلیغی شخصی و هدفمند باشد بسیار مهم است. در واقع، 80 درصد از مصرفکنندگان میگویند که به احتمال زیاد با برندی تجارت میکنند که تعاملات شخصی ارائه میدهد.
انواع مخاطبان هدف کدامند؟
مخاطبان هدف را می توان بیشتر به دسته هایی تقسیم کرد که مرجع، هدف، مکان، علایق و موارد دیگر هستند. بیایید نگاهی به نمونه هایی از راه هایی بیندازیم که می توانید مخاطبان هدف خود را تقسیم کنید:
علاقه
گروه ها را بر اساس علایق مختلفشان از جمله سرگرمی ها و ترجیحات سرگرمی جدا کنید. این میتواند به شما کمک کند تا پیامهایی مبتنی بر داده و بسیار شخصیسازی کنید که به شما امکان میدهد به روشهای معناداری با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید که میتواند به افزایش وفاداری به برند کمک کند.
قصد خرید
گروهی از افراد را تعریف کنید که به دنبال یک محصول خاص مانند یک سیستم سرگرمی یا ماشین جدید هستند. این به شما کمک میکند تا نکات دردناک مخاطبان خود را درک کنید تا بتوانید پیامهایی متناسب با نیازهای آنها ایجاد کنید.
خرده فرهنگ ها
خرده فرهنگها به گروههایی از مردم اطلاق میشود که تجربه مشترکی مانند ژانرهای موسیقی یا طرفداران سرگرمی دارند. با درک برخی از انگیزه های مخاطب هدف خود، بهتر می توانید درک کنید که می خواهید با چه کسی ارتباط برقرار کنید.
تفاوت بین مخاطب هدف و بازار هدف
بازار هدف مجموعه ای از مصرف کنندگان است که یک شرکت قصد دارد به آنها بفروشد یا با فعالیت های بازاریابی به آنها دسترسی پیدا کند. مخاطب هدف گروه یا بخشی در آن بازار هدف است که در حال ارائه تبلیغات است. این امر باعث می شود که مخاطب هدف زیرمجموعه ای خاص از بازار هدف باشد.
برای بازگشت به مثال کفش دویدن، بازار هدف شما دوندگان ماراتن است، اما بگویید که در محل خود در بوستون معامله می کنید. مخاطبان تبلیغاتی که فروش را تبلیغ می کنند، دوندگان احتمالی در ماراتن بوستون هستند، نه همه دوندگان ماراتن.
مخاطبان هدف اغلب می توانند به جای بازار هدف استفاده شوند، زیرا زیرمجموعه خاصی از بزرگترین گروه بازار هستند. با این حال، بازار هدف انجام می دهد
امیدواریم از این مقاله لیدی تارگت لذت برده باشید