آژآنس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف تقدیم میکند.
هنر قانع کردن مشتری هنری قدیمی است. آنچه تغییر کرده روشهای آن است. هرچند قدمت وسایل الکترونیکی به زمان اختراع رادیو بازمیگردد، اما با گسترش وسایل الکترونیکی شاخهای از بازاریابی به وجود آمده است به نام دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال. اما تاریخچه دیجیتال مارکتینگ به چه زمانی باز میگردد؟ ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ از چه زمانی آغاز شد؟
داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ امروزه بر هرکسبوکاری واجب است. ردپاهای پیدایش بازاریابی اینترنتی به دهه 90 میلادی باز میگردد. هرچند برخی اعتقاد دارند سروکله دیجیتال مارکتینگ از زمان ظهور رادیو پیدا شد.
در این مقاله با موارد زیر آشنا خواهید شد. جهت مراجعه به بخش مورد نظرتان بر روی آن کلیک کنید:
دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
دهه 90 در تاریخچه دیجیتال مارکتینگ
سالهای 2000 تا 2010 در تاریخچه بازاریابی دیجیتال
در سالهای 2010 تا 2020 چه تحولاتی در دیجیتال مارکتینگ پیش آمد؟
نتیجهگیری
تاریخچه دیجیتال مارکتینگ
دیجتال مارکتینگ چیست ؟
دیجیتال مارکتینگ به مجموعه فعالیتهای بازاریابی که از طریق ابزارهای الکترونیکی صورت میگیرد میگویند. این بخش از بازاریابی دارای قسمتهای مختلفی است که به شرح زیر هستند:
سئو: به بهینهسازی موتورهای جستجو برای رتبه گرفتن در صفحه نتایج گوگل سئو میگویند. برای آشنایی کامل با مقوله سئو چیست بر روی آن کلیک کنید.
بازاریابی شبکههای اجتماعی: به مجموعه فعالیتهای بازاریابی که در پلتفرمهای شبکههای اجتماعی صورت میگیرد بازاریابی شبکههای اجتماعی میگویند. برای آشنایی کامل با بخشهای مختلف بازاریابی شبکههای اجتماعی بر روی آن کلیک کنید.
بازاریابی محتوایی: به استفاده از محتواهای مختلف مانند محتواهای ویدئویی، تصویری و متنی بازاریابی محتوایی میگویند. خدمات تولید محتوا امروزه توسط بسیاری از کسبوکارها ارائه میشود. اگر میخواهید با مقوله با بازاریابی محتوا چیست آشنا شوید بر روی آن کلیک کنید.
تبلیغات کلیکی: به تبلیغات بنری، و تبلیغات در نتایج جستجوی گوگل که هزینه آن معمولا با تعدا کلیک محاسبه میشود، تبلیغات کلیکی میگویند. خدمات تبلیغات کلیکی نیز از جمله خدماتی است که توسط بسیاری از کسبوکارهای مرتبط ارائه میشوند. اگر میخواهید با مقوله تبلیغات کلیکی چیست به طور کامل آشنا شوید بر روی آن کلیک کنید.
دیجیتال مارکتینگ شامل بخشهای دیگری نیز میشود. اگر میخواهید قبل از آشنا شدن با تاریخچه دیجیتال مارکتینگ با این موضوع که دیجیتال مارکتینگ چیست آشنا شوید بر روی آن کلیک کنید.
دهه 90 در تاریخچه دیجیتال مارکتینگ
به اتفاقات زیر و سال پیش آمدن آنها توجه کنید:
اولین استفاده از کلمه دیجیتال مارکتر یا بازاریاب دیجیتال: سال 1990
اولین موتور جستجوی لانچ شده به نام آرچی: سال 1990
اولین بنر اینترنتی قابل کلیک: سال 1994
اولین معامله بر بستر اینترنت: سال 1994
آغاز به کار یاهو: سال 1995
روی کار آمدن اولین شبکه اجتماعی با آدرس www.sixdegrees.com: سال 1997
تولد گوگل: 1998
آغاز به کار موتور جستجوی مایکروسافت: 1998
در سال 1990 به تعداد محدود افرادی دسترسی به اینترنت پیدا کردند. به مرور این تعداد افزایش یافته و در سال 1995 حدود 18 میلیون کاربر اینترنت وجود داشت. به این ترتیب کسبوکارها شروع به کار بر روی نرمافزارهای ارتباط با مشتریان یا CRM خود گرفتند تا ارتباط خود را با مشتریان بالقوه و فعلی خود بتوانند به خوبی مدیریت کنند.
در سال 1999 سایت salesforce اولین سیستم مدیریت مشتریان و ذخیره اطلاعات کاربران، رفتار آنها بر روی سایت و ردیابی کمپینها را به شکل (saas) ارائه داد. این نرمافزار به عنوان نقطه مرکزی شکلگیری آینده دیجیتال مارکتینگ شناخته میشود.
عکس2
سالهای 2000 تا 2010 در تاریخچه بازاریابی دیجیتال
به اتفاقات زیر و سال پیش آمدن آن که در تاریخچه دیجیتال مارکتینگ درج شدهاند توجه کنید:
اولین کمپین بازاریابی اینترنتی توسط General Music: سال 2001
آغاز به کار لینکدین: سال 2003
آغاز به کار وردپرس: سال 2003
آغاز به کار جیمیل: سال 2004
آغاز به کار فیسبوک: سال 2004
آغاز به کار یوتیوب: سال 2005
آغاز به کار توئیتر: سال 2006
آغاز به کار hulu: سال 2008
آغاز به کار آیفون: سال 2007
آغاز به کار واتساپ: سال 2009
در سالهای 2000 تا 2010 تغییراتی اساسی در رفتار مشتریان به وجود آمد. با روی کار آمدن موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو مشتریان قبل از اقدام به خرید در این موتورها در مورد اطلاعات کالای جستجو میکردند. این امر باعث سردرگمی دیجیتال مارکترها شده بود چرا که نمیتوانستند رفتار کاربران چگونه تغییر کرده است.
کمپانیهایی مانند مارکتو مشکل سردرگم شدن مارکترها را به کمک اتوماسیون مارکتینگ تا حدودی حل کردند. به کمک ابزارهایی مانند مارکتو که نقش مهمی در تحولهای پیشآمده در تاریخچه دیجیتال مارکتینگ داشتهاند امکان ردیابی کمپینهایی که در چند کانال در حال اجرا هستند، به وجود آمد.
سالهای 2000 تا 2010 همچنین دوره تحول پلتفرمهای شبکههای اجتماعی بود که در سالهای بعد منجر به ارائه خدمات شبکههای اجتماعی از سوی بسیاری از کسبوکارها شد. همچنین به علت رواج گوشیهای هوشمند دسترسی به اینترنت، شبکههای اجتماعی و فروشگاههای آنلاین افزایش بسیاری داشته و رفتار کاربران را تغییر داد.
تاریخچه دیجیتال مارکتینگ
در سالهای 2010 تا 2020 چه تحولاتی در دیجیتال مارکتینگ پیش آمد؟
به اتفاقات زیر و سال پیش آمدن آن که در تاریخچه دیجیتال مارکتینگ درج شدهاند توجه کنید:
آغاز به کار اینستاگرام: سال 2010
کاهش چشمگیر تعداد بینندههای تلویزیونی در میان جوانان: سال 2011
آغاز به کار اسنپچت: سال 2011
64% درصد از تبلیغکنندهها بودجه شبکههای اجتماعی خود را افزایش دادند
یکهتازی آمازون میان فروشگاههای اینترنتی: سال 2013
استفاده از گوشیهای هوشمند استفاده از دسکتاپ را محدود کرد: سال 2014
رواج بازاریابی محتوایی: سال 2015
این دهه از تاریخچه دیجیتال مارکتینگ تغییرات بسیار سریعی را در میان کاربران به خود دید.
تغییرات بسیار این دهه به علت رواج بسیار زیاد گوشیهای هوشمندی بود که زمان سپریشده کاربران را در شبکههای اجتماعی و فروشگاههای اینترنتی و موارد دیگر افزایش داد. اپلیکیشنها به طور کامل هرجنبهای از زندگی بشر را در این دهه تحت تاثیر خود قرار دادند.
افزایش این زمان سپریشده موجب شد بسیاری از کسبوکارها تمرکز ویژهای بر روی کانالهای آنلاین خود بگذارند. امروزه کسبوکارها به کمک تکنولوژی به شکل بهتری مشتریان هدف خود را تعیین میکنند.
لیدی تارگت امیدوار است که از این مقاله استفاده برده باشید.